Clementin-planta

Idag har det inte hänt så värst mycket. Snackat en del med Sanne i telefon, lika roligt som vanligt..:P
Var iväg med mamma lite och handlade spån och marsvinsmat. Plus att jag skulle gå in på blomsteraffären vid Coop, för helt plötsligt fick jag för mig att jag skulle ha en lila blomma i mitt fönster. Men det gick inte så bra, hittade en med snygg lila färg, men den bredde ut sig för mycket. Hade tagit upp halva fönstret. Sen vet jag inte varför jag envisas med att jag ska ha en blomma på mitt rum, det är inte riktigt "jag" liksom. Eller egentligen kanske det är det..:S
Jag har ju ärvt en del av morfars "gröna fingrar" och tycker att det är roligt med blommor... Ägnade en hel sommar åt att odla en massa olika inomhus-blommor som jag gav bort till släkt och vänner sen. ^^ Men det är roligare att ha dem i trädgården...^^ I krukor så vattnar jag bara dem för mycket, eller får dem att växa så jäkla mycket att jag måste plantera om dem hela tiden och tillslut inte riktigt har plats för dem..:P
Det var vad som hände med mitt clementin-frö...

Satt hos mormor och morfar för flera år sedan och åt clementin, då jag fick idén att jag skulle plantera kärnan från citrus-frukten. ^^ Morfar som var duktig med sina blommor tyckte att det var en jätte bra idé och hjälpte mig med plastkruka och blomjord. Kommer ihåg hur roligt jag tyckte att det var och hur noga jag sköte om min lilla kärna.
Tiden gick och min kärna började att gro och växa. Stolt som jag var fortsatte jag att ta hand om den med rådgivning ifrån morfar. Brukade ringa till honom i Småland och berätta hur det gick för min clementin-planta och han berättade vad jag kunde göra för att den skulle må bra.
Min planta bara växte och växte, även om den inte är en "fullvuxen planta" så är den ändå hyfsat stor för att ha kommit ifrån en kärna som jag har suttit och tuggat på innan jag kom på att jag skulle plantera den..:P
När morfar dog så började jag att anväda min clementin-planta som ett minne av honom. Kommer för alltid att komma ihåg den sommaren då han hjälpte mig att plantera den. Jag ser hans trädgård framför mig med den stora björken i som jag brukade klättra upp i, fast att jag inte fick för mormor. Eller krusbärsbuskarna och gräslöken som jag alltid fick i uppdrag att klippa till middagen. Jag minns hur det luktade i trädgården och jag minns hur jag står med jord över hela händerna och planterar min kärna, och hur morfar hjälper mig med att blanda "något som var bra för blommorna".

Jag får nog ta och fota min planta och lägga in ett foto här någon gång, så att jag kan visa upp mitt verk...^^

Kommentarer
Postat av: Snövit

Har du fortfarande kvar den? Coolt isåfall!



Jag har fortfarane inte somnat..

Puss

2009-03-22 @ 02:27:08
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

Fin blog :D

2009-03-22 @ 08:40:05
URL: http://haaiidi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0