En tur med Dimma

Igår var en av de lyckligaste dagarna på väldigt länge!
Lyckan går inte att beskriva, men Hanna vet vad jag menar. ;)

Jag, Hanna, Linda och Lina var och red Islandshästar!!
Och jag var i min egen lilla värld, överlycklig över att få sitta på hästryggen igen.
Och jag hade till och med turen att få testa på Islandshästen alla 5 gångarter! (de har två extra)
Tölta var roligt och bekvämt. Däremot önskar jag att någon hade förklarat för mig vad pass var för något, och hur man bytar från pass till galopp. För i slutet när vi skulle galoppera så sa ledaren till mig att min häst, Dimma, antagligen skulle passa för hon gjorde hellre det.
Jaha tänkte jag, då får jag väl bara få igång henne i galopp.
Höhöhö... eller hur.

För dem som inte vet, pass är en gångart (som bara islandshästar kan, samt tölt) där hästen rör benen så att benen på samma sida är framåt. Tex, är höger framben fram så är även höger bakben det.
Och det går fort!
Satan i gatan...
Det kändes som att sitta på ett skenande ånglok. Haha, det enda jag kunde koncentrera mig på var att sitta kvar i sadeln, för det var inget ryttmiskt gungande som i en galopp. Nejdå det här var skumpande som påminde om att sitta ner i fort trav...
Men jäklar vad snabbt det gick!! Hahaha

Men lika lycklig är jag för det!

Efter att vi kommit tillbaka till stallet och sadlat av hästarna, fick vi lov att rida barbacka till hagen där hästarna skulle släppas!
Wow, fatta vilken lycka!
Såååå länge sen det var jag red barbacka!


Måste ju få påpeka att jag var extra lycklig att få rida en häst med den färgen som jag tycker är allra finast! Blir alltid så förälskad i Palomino/Isabell - färgade hästar.

Dimma heter hästen om jag red.




Här kommer lite bilder jag tog från Hanna's facebook. Så © Hanna Kock




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0