Djurförsök - besök på Göteborgs Universitet

Igår kväll hände något som inte händer alltför ofta!
Jag gick nämligen och la mig i sängen för att läsa redan tjugo över tio!!
Och klockan elva la jag ifrån mig boken för att sova. Herrejesus alltså! Vilken chock! ;)

Kanske inte så konstigt att jag var så trött igår.
Var ju nämligen iväg med Djurskyddskursen i Göteborg igår. Vi var på Göteborgs universitet och kollade på anläggningen för försöksdjur. Det var riktigt intressant måste jag säga. Och jag blev positivt överraskad över hur de stora djuren hade det (Från kanin upp till gris). Stora och fina burar/rum, och katterna och hundarna hade även tillgång till rasthage/rastrum där de fick komma ut och springa av sig. Samt att det märktes att djuren skämdes bort lite, när vi till exempel var och hälsade på hos grisarna så kom den ena fram och tvingade veterinären (som visade oss runt) att klappa henne oavbrutet... vilket han gärna gjorde. :)
Det som jag däremot tyckte var jobbigt att se var hur råttorna och mössen hade det. Burarna var ännu mindre än vad jag från början hade trott. Till exempel, en bur som JAG hade tyckt varit acceptabel att ha 4 möss i, satt det 4 fullvuxna råttor i. Och musburarna var ju yttepyttesmå. I en bur som jag tycker är för liten för att till och med ha en ensam mushane i (hade funkat bra till pygmemöss), satt det 5 fullvuxna möss i eller en hona med kull. Men naturligtvis var alla burarna lagliga. Det finns ordentligt stränga regler för djurförsök!

Så det första jag gjorde när jag kom hem var att pussa på alla mina djur och lova dem att aldrig låta ekonomin styra deras välfärd...

En annan anledning till att jag var så trött var ju att jag var hemmifrån mellan 9 och 7. Vi fick nämligen problem med bilen påvägen hem och blev stående utanför Varberg. Där satt vi i nästan en timme innan vi tillslut fick skjuts tillbaka till Halmstad av en vän till en av tjejerna som var med i bilen. Så man var ju rätt mör när man väl kom hem, om vi säger så.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Man fick inte lov att fotografera, så jag har inga bilder att visa. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0