Ett halvt ark papper

Nu har jag läst ut en av de tre böcker som jag lånade i tisdags.
August Strindbergs "Ett halvt ark papper".
Det är en samling med noveller som herren ifråga skrivit. De var faktiskt bra, men jobbiga att läsa eftersom det är skrivet på "gammelsvenska" och är det något som är svårt att läsa så är det just detta. Men när man väl kommer över språksvårigheterna så får man snabbt ett flyt i hur man ska läsa och de 9 novellerna lästes på två dagar.

Den innehöll:
Ett halvt ark papper
Fotografi och filosofi
Brist på förståelse
Scen från Helvetet
I vindskontoret
Måste
Skräddarns skulle ha dans
En begravning
Jubal utan jag

Jag kan väl inte direkt påstå att det är någon bok som jag skulle springa runt och rekomendera alla att läsa, eftersom det var som sagt bara en massa korta noveller. Men jag känner mig i varje fall duktig som har läst den. Jag känner att min kulturella sida har ökats lite. Och jag är ett steg närmare mitt mål att läsa så mycket klassiker eller klassiska författare som möjligt. Och vem passar mer perfekt att läsa då om inte Strindberg?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0